• Read Latest News
    Visit Our Blog
  • Works We Do
    Our Portfolio
  • Get In Touch
    Contact Us
    • 3721 Dogwood Road, Brooklyn, NY 10019 USA
    • (800) 923 - 3687 / (695) 923 - 4500
    • get-support@example.com

Budovanie dátovej kultúry vo firmách

Prečo je „data culture“ nevyhnutná a ako ju zaviesť?

V dnešnom svete je efektívne využívanie dát jedným z najväčších konkurenčných výhod pre firmy aj vlády. Prečo je dátová kultúra taká dôležitá a aké kroky je potrebné podniknúť na jej zavedenie?


PREČO JE DÁTOVÁ KULTÚRA PRE FIRMY NEVYHNUTNÁ?

Dátová kultúra umožňuje firmám poskytovať zákazníkom výnimočné služby – rýchle, personalizované a bezproblémové.
Príklad: Airbnb a Netflix využívajú dáta na optimalizáciu používateľských skúseností. Na rozdiel od tradičných firiem, ako sú Accor či Pathé Gaumont, zameriavajú svoje stratégie na prácu s dátami.

Dáta majú tiež zásadný finančný dopad. V roku 1997 dominovali rebríčku najhodnotnejších spoločností v USA firmy z oblasti spotrebného tovaru, priemyslu a financií. Dnes sú na vrchole firmy z digitálneho sektora, ktoré dokážu s dátami efektívne pracovať.


ASYMETRIA DÁTOVEJ KULTÚRY VO SVETE

Prístup k dátam sa líši v závislosti od regiónu a vyvoláva etické otázky. Súčasne však predstavuje kľúčový konkurenčný nástroj, najmä v oblasti umelej inteligencie.

  • Čína: Poskytuje svojim firmám takmer bezplatný prístup k údajom svojich občanov, čo podporuje rozvoj umelej inteligencie. Cieľom Číny je stať sa svetovým lídrom v tejto oblasti do roku 2030.
  • USA: V Silicon Valley dominujú veľké technologické firmy, ktoré majú voľné ruky pri spracovávaní dát, pretože regulácia je minimálna.
  • Európska únia: Kladie dôraz na etické používanie dát a ich ochranu prostredníctvom regulácií, ako je všeobecné nariadenie o ochrane osobných údajov (GDPR).

PRÍSTUP GAFA VS. TRADIČNÉ FIRMY

GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon) a čínske firmy profitujú z prístupu k obrovským objemom dát, čím získavajú výraznú konkurenčnú výhodu.

Aby mohli tradičné firmy držať krok, musia:

  • Zdieľať dáta: Podporovať otvorený prístup k dátovým súborom prostredníctvom internetu,
  • Využívať API: Používať aplikačné rozhrania na zdieľanie dát a funkcií medzi systémami.

AKO SA STAŤ LÍDROM V OBLASTI DÁT

Dáta by mali byť prirodzenou súčasťou každodennej práce vo firme, pričom ich využívanie by nemalo byť obmedzené len na špecializované oddelenia alebo Chief Digital Officera.

Príklad z praxe: V roku 2002 Jeff Bezos zaviedol v Amazone zásadnú zmenu – všetci zamestnanci museli komunikovať výhradne cez API. Tento prístup podporil efektívnu výmenu dát a viedol k vzniku Amazon Web Services, dnes jedného z najúspešnejších cloudových riešení na svete.

Kľúč k úspechu:

  • Dátová kultúra musí zahŕňať všetkých zamestnancov.
  • Dáta by mali byť dostupné a prepojené naprieč celou firmou.
  • Zdieľanie informácií by malo byť súčasťou firemnej stratégie.

Záver: Zavedenie dátovej kultúry nie je len otázkou technológií, ale aj organizačných a kultúrnych zmien. Firmy, ktoré dokážu dáta využiť na generovanie hodnôt a zapojiť celý tím, budú mať obrovskú výhodu v dnešnom konkurenčnom prostredí.

Post a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *