Údaje sú dnes témou číslo jedna. Realisticky však údaje zriedka vedú k činom alebo k vytváraniu hodnoty. Spoločnosti sa často nachádzajú v záplave informácií, ktoré nemajú skutočnú hodnotu a niekedy sú dokonca protichodné. To môže spôsobiť značný zmätok medzi ľuďmi v spoločnosti, ktorí tieto údaje majú využiť.
Poďme sa pozrieť, ako by mali spoločnosti pristupovať k používaniu údajov na vytváranie hodnoty.
VYHNITE SA ZATOPENIU V ÚDAJOCH
Problém s údajmi je ten, že ich je neobmedzené množstvo. Preto je veľmi ľahké sa v nich stratiť alebo nevedieť, ako ich využiť, ak nemáte jasný cieľ alebo správny kontext. Výsledkom je, že aj keď väčšina spoločností dnes dokáže extrahovať údaje, nedokážu ich efektívne využiť.
Navyše, údaje sú v spoločnostiach príliš často považované za cieľ samy o sebe. To vedie k tomu, že sa vynakladá príliš veľa úsilia na technické prostriedky na získavanie údajov, pričom sa považuje za to, čo je potrebné. Ale to nie je súčasťou celkového zamyslenia nad hodnotou, ktorú možno z údajov získať. V skutočnosti nie je nezvyčajné, že drahé softvéry alebo aplikácie na poskytovanie údajov sú podvyužívané.
ORGANIZÁCIA JE DÔLEŽITEJŠIA AKO TECHNOLÓGIA
Údaje majú pomôcť riadiť spoločnosť. Avšak to si vyžaduje skutočnú organizačnú transformáciu, ktorá je oveľa hlbší proces než len investovanie do technológie.
Ak chce spoločnosť čo najlepšie využiť svoje údaje, musí sa viac sústrediť na manažment a vedenie než na technológiu.
Aby sa to dosiahlo, je potrebné zaviesť štruktúru do procesu vytvárania hodnoty z údajov pomocou správnej metodológie. To pomôže spoločnosti vyhnúť sa pasci vytvárania údajov len pre samotné údaje bez generovania hodnoty.
TROJSTUPŇOVÝ PROCES NA VYTVÁRANIE HODNOTY
Existujú tri kľúčové kroky potrebné na vytváranie hodnoty:
- Klásť správne otázky: mali by byť relevantné pre podnikateľské aktivity a kontext spoločnosti.
- Definovať kľúčové ukazovatele výkonnosti (KPIs), aby poskytli smerovanie a riadili kroky.
- Podporiť proces rozhodovania zapojením všetkých zainteresovaných strán spoločnosti a motivovaním ich, aby konali na základe údajov.