Ako vytvoriť efektívne grafy? Poďme si spolu prejsť nevyhnutné kľúčové kroky!
KROK 1: POLOŽTE SI SPRÁVNE OTÁZKY
Skôr než začnete s tvorbou grafu, je dôležité položiť si správne otázky:
- Zamyslite sa nad tým, s kým komunikujete: kto je vaša cieľová skupina?
- Potom si ujasnite svoj cieľ. Chcete preskúmať hypotézu alebo riešiť konkrétnu otázku?
Keď definujete svoju cieľovú skupinu a ciele, budete mať jasnejšiu predstavu o type a počte grafov, ktoré budete potrebovať. Napríklad, ak oslovujete predstavenstvo spoločnosti a odpovedáte na konkrétnu otázku, mali by ste použiť obmedzený počet grafov.
- Tiež premýšľajte o druhoch údajov, ktoré budete potrebovať, a o časových obdobiach. To vám umožní identifikovať tímy, ktoré budete musieť kontaktovať.
- Nezabudnite tieto prvky otestovať na rôznych ľuďoch. Vaše vizualizácie budú takto lepšie. Napríklad sa môžete opýtať kolegov, či sú zapojení do vášho projektu alebo nie, či ľahko pochopia hlavnú myšlienku vášho grafu.
KROK 2: ZAZNAMENAJTE SVOJE NÁPADY NA PAPIER
Druhým krokom je nakresliť si grafy na papier. Umožní vám to ľahko vytvoriť niekoľko verzií a rýchlo ich ukázať kolegom. Tiež to pomôže stimulovať vašu kreativitu, ktorú môžu obmedziť technické požiadavky technologických nástrojov.
KROK 3: IDENTIFIKUJTE NÁSTROJ NA TVORBU GRAFOV
Keď vám vaše náčrty umožnia rozhodnúť, ktoré grafy sú najvhodnejšie, budete musieť nájsť nástroj na ich tvorbu. Ak má vaša firma dobre zavedený nástroj na vizualizáciu údajov, využite ho! Ak je to potrebné, neváhajte si vyžiadať školenie o jeho používaní. Majte na pamäti, že v mnohých prípadoch bude Excel úplne postačujúci!
KROK 4: OPTIMALIZUJTE SVOJU PREZENTÁCIU
Aby ste svoju prezentáciu optimalizovali:
- Vopred identifikujte hlavné grafy oproti tým vedľajším, ktoré sa môžu ukázať ako prílohy.
- Počas prezentácie sa viac sústreďte na opis myšlienok a zistení za grafmi než na samotné grafy.
Napríklad pri použití tohto grafu namiesto „Toto je náš konverzný lievik“ povedzte: „Zo 100 000 návštev našej stránky končí len 500 nákupom!“ - Nezabudnite uviesť zdroje svojich údajov a príslušné časové obdobia. Tým vaša prezentácia získa na dôveryhodnosti.
- Nakoniec sa uistite, že používate kvalitné údaje. Tie musia byť spoľahlivé, úplné, relevantné a aktuálne.